Telefonní seznam (povídka)

Staré knížky by se neměly vyhazovat, ale telefonní seznam, to snad ani není knížka. Z něj nebude klasika, čím starší, tím lepší, tady se jede opačným směrem, protože lidi umírají a tahle tlustá knížka by byla za pár roků neúnosně proškrtaná.

Tak jsem ten žlutý archiv z papíru vyhmátnul z police, aby nezabíral místo užitečnější literatuře. Ale ještě před skartací jsem knížku obrátil hřbetem vzhůru a zatřepal. Je to starý zvyk z dob, kdy jsem si stránky v knihách zakládal tisícikorunou, abych si ulehčil příští otevírání. Často se mi pak stávalo, že mě knížka začala nudit a tedy jsem ji odložil do tmy na dlouhé roky. Po dlouhém čase jsem potom často nacházel tisícovky v nejrůznější beletrii i naučné literatuře, což byl jakýsi bonus a vítané zpestření čtenářské hodinky.

Zcela automaticky jsem takto učinil i s telefonním seznamem, důkladně jsem zatřepal a prohrábnul stránky, visící bezvládně z vazby hlavou dolů. Jenže to byla velká chyba! Přihodila se podivuhodná věc, ze seznamu se tím třepáním vysypali na podlahu všichni majitelé pevné telefonní linky v kraji a rozutíkali se po místnosti! Duchapřítomně jsem stačil zabouchnout dveře, aby mi nepřekročili práh do sousedních pokojů, protože to by byl skutečný malér. Už i tak jsem viděl, že mám na krku odpovědnost za cca deset tisíc malých postaviček, každá o velikosti jednoho řádku v seznamu. A to se hrozně špatně chytá, zvlášť když se ti permoníci hned zorganizovali do skupin podle abecedy a každá frakce si našla úkryt pokud možno někde mimo můj dosah.

Zadupal jsem silně, abych odehnal skupinu Nováků, Nováčků a Novotných od dveří, rychle jsem otevřel, skočil z místnosti a stejně rychle za sebou zabouchnul. Měl jsem štěstí, ani jeden neuniknul. Ze skříně v kuchyni jsem vytáhnul smetáček a lopatku a připravil jsem si spoustu kornoutů z papíru. Potom jsem pootevřel dveře zpátky, ale jen maličko a zařval jsem do škvíry výstražné: "Kšáááááááá, hůůůůůůůůů, uááááááááá...," tady nešlo ani tak o intelektuální náboj, jako spíše o odstrašující účinek. Pomohlo to, Nováci, kteří se mezitím opět nahromadili u dveří, znovu polekaně odskočili, takže jsem mohl proskočit dovnitř beze ztráty jediného človíčka.

A začal jsem je nametat na lopatku, Nováci utíkali, ale s těma krátkýma nožičkama neměli potřebnou rychlost a stejně tak i ostatní na N. Za chvíli jsem měl kornouty naplněné a pevně uzavřené, Nováci bušili zevnitř do papíru, Novotní nadávali slabým hláskem, Nováčci rezignovaně mlčeli.

To však byla ta nejlehčí fáze. Nastalo vymetání z nejrůznějších koutů a zákoutí, pod postelí se shromáždilo hejno Horáků a Horáčků, a když jsem se pokusil postel odsunout, přemístili se hromadně na její novou pozici. Tak jsem si mezi ně doslova musel vlézt a pracně je smetákem honit na lopatku. Prachu jsem si užil dost a dost, ale nakonec jsem měl Horáky i Horáčky nakornoutované taky.

Podobně to dopadlo i s ostatními jmény. Dřina to byla nelidská a žádný vděk, stačilo jen sáhnout do mezery za skříní a hned vám na prstu viselo zakouslých dvacet Koudelků a zbytek na vás svolával z úkrytu mor a slintavku. A jen jsem je z prstu setřepal, úprkem se vraceli za skříň a zalezli až úplně dozadu, kam na ně rukou ani smetáčkem nedosáhnu.

Takže jsem nakonec musel přistoupit k drsnějším metodám, ačkoli osobně neluxuju ani pavouky. Taky u Koudelků jsem váhal s použitím vysavače, myslel jsem, že bych je snad mohl vylákat na cukr nebo kousek eidamu, jenže ani za hodinu nevylezl jeden jediný. A já neměl tolik času, abych je tam vyhladověl. Tak se mi vysavač nakonec vyjevil jako jediná možnost. Alespoň jsem vyměnil sáček za nový, aby je to vcuclo do čistého a nastavil jsem fuk na nejslabší výkon.

Lux zabral a Koudelkové hromadně vlétávali do trubice, ti vzdorovitější se drželi nedotažených šroubů, čouhajících ze zadní stěny skříně, nožičky jim vlály v tom motorovém průvanu, ale stačilo nepatrně pootočit regulátorem a i ti nejnaštvanější zmizeli v útrobách vysavače. Ze sáčku už jsem je snadno přesypal do Koudelkového kornoutu a zapečetil.

Tak jsem po několika hodinách měl kompletní sadu človíčků, zavřených v papírových kontejnerech a mohl jsem je transportovat do liduprázdného seznamu. To už byla práce snadná, až triviální, stačilo ustřihnout dolní koneček kornoutu a přesypávat ty permoníky na patřičné stránky. Tam se poslušně řadili do řádků podle abecedy, tak, jak byli naučení z tiskárny. Konečně byl poslední kornout prázdný a telefoňák naopak plný. Pohroma zažehnána, nemusím myslet na to, kam šlapu. Ještě jsem projel namátkou stránky, jestli tam nechybí řádka, ale musím se pochválit, uklízel jsem dobře!

Tolik můj nevšední zážitek s jednou tlustou knihou ve žlutých deskách, a jestli by někoho napadlo, že jsem si to všechno vymyslel, tak musím říct, že i tato varianta připadá v úvahu...

Autor: Jaroslav Kuthan | pátek 3.4.2015 9:00 | karma článku: 8,73 | přečteno: 370x
  • Další články autora

Jaroslav Kuthan

Průšovo neštěstí

Ale jo, něco se stalo, to se pozná. Ukázal jsem na Vaněru véčko a k tomu jsem přidal povinné: "Dvě!" Jenže Průša, sedící naproti mně, řekl: "Já si dneska nedám."

14.10.2022 v 8:40 | Karma: 11,11 | Přečteno: 261x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav Kuthan

Rodiče a děti, bití a nebití

Bít či nebít? A to je právě to, oč se mi hlava rozbíjí. Jak si věc vlastně stojí, když jde o vztah rodič - dítě a bití nebití? Třeba mi někdo rozsvítí.

25.4.2022 v 8:59 | Karma: 5,39 | Přečteno: 136x | Diskuse| Miniblogy

Jaroslav Kuthan

Ráje

A Vyšší moc odstřihla poslední dílek z metru, který odměřoval dobu od vyhnání Adama a Evy. "Každému jeho ráj," pravila a odložila nůžky do božského šuplíku.

16.4.2022 v 15:05 | Karma: 10,08 | Přečteno: 243x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav Kuthan

Značkování

Průšova žena kmitala od rána v kuchyni, ale Průšovi se to tak jako tak nezdálo. Měl dojem, že si až moc často dává pauzy.

25.3.2022 v 14:06 | Karma: 14,06 | Přečteno: 307x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav Kuthan

Jsem hrdý

Promiňte mi, že užívám tak vzletných slov, ale skutečně se mi srdce dme pýchou, když spatřuji veškeré projevy osobní statečnosti mých spoluobčanů.

22.3.2022 v 7:20 | Karma: 22,24 | Přečteno: 435x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste

27. dubna 2024

Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 194
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 536x
Jsem jeden z mnoha.

Seznam rubrik