Jaroslav Kuthan

Hrobník (povídka)

12. 07. 2017 9:00:21
Takový byl hrobník Josef Hadraba pašák, že když se pustil do kopání, nepřestal, dokud neměl budoucí nebožtík dokonalou chambre separée.

A když měl všechny čtyři stěny jaksepatří kolmo a dno krásně dorovna, tu si Hadraba někdy v té jámě lehl ve vaťáku na záda, ruce založil za hlavu a ztichl. Nad sebou viděl jakoby úzkým komínem modré nebe a bílé mráčky, všude ticho jako v hrobě.

Není divu, že po chvíli na něj vždycky přišly všelijaké myšlenky, koneckonců, co by asi tak přišlo na vás, kdybyste leželi na hřbitově pod zemí, kolem cítili pach hlíny a tlení a věděli jste, že vlevo o kus dál, přibližně na stejné úrovni, leží Pakosta a vpravo zase Málková, jenže zatímco vy se tu válíte čtvrt hodiny, oni tam jsou už čtvrt století.

Jenže omyl! Zatímco vy byste začali rozjímat o pomíjivosti života a podobných kravinách, Hadraba, starý cynik, to nikdy nevydržel a začal se hrozně smát. A pak se vždycky pustil do zpěvu. Měl pro tyhle chvíle svoji písničku:

„Jóóó, já jsem jinej, jóóó, já jsem jinej

nejsem totiž línej

z hrobu svýho vstát a o život se rvát...“

Bylo to něco na způsob blues a Hadraba se tou písničkou nepokrytě vysmíval nebožtíkům, udusaným pod trávou.

A i dneska se z díry ozýval pustý řehot a pak hulákání: „„Jóóó, já jsem jinej...,“ a Hadraba se pomalu drápal po žebříku na svět. Když se vyškrabal na povrch, seděl tam na sousedním hrobě Pakosta a na druhém hrobě Málková. Oba vypadali po těch letech hnusně, avšak působili klidným dojmem.

„Buď zdráv, Josefe...,“ řekl přívětivě Pakosta a usmál se, až to zapraštělo.

Hadraba zalapal po dechu a beze slova se skácel zpět do čerstvého hrobu. Pakosta s Málkovou se přesunuli k otvoru a podívali se dolů. Hadraba byl mrtev.

A Pakosta s Málkovou spokojeně zazpívali: „Jóóó, už nejsi jinej, jóóó, už nejsi jinej...“

Autor: Jaroslav Kuthan | karma: 15.02 | přečteno: 351 ×
Poslední články autora