Domů (povídka)

Málo platné, stesk po domově by mne nakonec jistojistě zahubil. Nemyslím rodný dům, vísku, městys, myslím prostě mou zem, kde bory šumí po skalinách a voda do toho po lučinách hučí. To je má zem a není krásnější na celém světě. Mé Čechy, Čechy moje, vlast má jediná, nade vše mi drahá.

Šest let jsem se toulal po světě a teď sedím ve vlaku a mířím z Rakous domů, považte...DOMŮ! Stanice střídá stanici, Gaisbach-Wartberg, Schloss Haus, Pregarten...a mně bije srdce jako když zvon ohlašuje velkou slávu. Lasberg, Freistadt, teď už bude Česko, hned příští stanice je Česko, domov můj, krajina mého mládí, kterou neskonale miluji. Slzy se mi hrnou do očí, nestydím se, vždyť se blížím k domovu.

Vlak zastavuje, tak tohle nádražíčko už je české. Měl bych jet až do Budějovic... jak sladce zní to jméno... , ale nevydržím to, prostě musím vyskočit, oči zalité slzami dojetí, a rozběhnu se s rukama rozpřaženýma, zpívám radostí, jsem v Čechách, jsem doma! Padnu do trávy, ach, jak omamně voní, stébla mne hladí po tváři, jako by říkala: "Vítej, vítej doma!" Je to česká tráva, proto voní tak nějak jinak, hezčeji. Spatřím berušku a opět mne zaplaví dojetí, slzy znovu vyhrknou, něžný brouček, nevinný a přátelský, je to česká beruška, proto je mnohem krásnější, než berušky tam v tom širém světě. Stále pláču, beru broučka do dlaně a zdvihám ho ke slunci. Beruška, česká beruška rozevře krovky a odlétá směrem do vnitrozemí, směrem domů, domů, domů...

Převalím se na záda, slastně vydechuji, vnímám příjemný chlad hlíny, ano, hlína, česká hlína, zemský ráj to na pohled. Jak jen je úrodná, ta česká hlína. Rukou nahmátnu něco měkkého, podívám se, je to psí hovínko, umazal jsem se, no a co? Je to české hovínko českého psa, směju se, ach, tak moc se směju. I tohle je přeci domov! Je mi krásně. Půjdu pěšky po té české zemi, nic mne netíží, nikam nespěchám, jsem doma.

Mířím zpět k nádraží, už jsem klidnější, vychutnávám si krásu své země. Tu mi padne do oka cedule na budově. Velkými písmeny je tu psáno: Summerau. Doprdele, spletl jsem se o jednu stanici, Rybník je až následující, jsem pořád v tom debilním Rakousku! Taková blamáž!

Rozhlížím se kolem, všude hnusná rakouská tráva, smrdí jako siláž, přerostlý plevel. Leze tu všude hmyz, berušky cizinci se tu hemží a otravují, a tady v trávě, rakouské psí hovno, a tamhle další, prasata, dobytkové, všechno zasviní. Proč je u nás doma všechno tak hezké a všude jinde to stojí za... tamhle je další psí exkrement ...

Autor: Jaroslav Kuthan | středa 17.9.2014 8:21 | karma článku: 12,04 | přečteno: 380x
  • Další články autora

Jaroslav Kuthan

Průšovo neštěstí

Ale jo, něco se stalo, to se pozná. Ukázal jsem na Vaněru véčko a k tomu jsem přidal povinné: "Dvě!" Jenže Průša, sedící naproti mně, řekl: "Já si dneska nedám."

14.10.2022 v 8:40 | Karma: 11,11 | Přečteno: 261x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav Kuthan

Rodiče a děti, bití a nebití

Bít či nebít? A to je právě to, oč se mi hlava rozbíjí. Jak si věc vlastně stojí, když jde o vztah rodič - dítě a bití nebití? Třeba mi někdo rozsvítí.

25.4.2022 v 8:59 | Karma: 5,39 | Přečteno: 136x | Diskuse| Miniblogy

Jaroslav Kuthan

Ráje

A Vyšší moc odstřihla poslední dílek z metru, který odměřoval dobu od vyhnání Adama a Evy. "Každému jeho ráj," pravila a odložila nůžky do božského šuplíku.

16.4.2022 v 15:05 | Karma: 10,08 | Přečteno: 243x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav Kuthan

Značkování

Průšova žena kmitala od rána v kuchyni, ale Průšovi se to tak jako tak nezdálo. Měl dojem, že si až moc často dává pauzy.

25.3.2022 v 14:06 | Karma: 14,06 | Přečteno: 307x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav Kuthan

Jsem hrdý

Promiňte mi, že užívám tak vzletných slov, ale skutečně se mi srdce dme pýchou, když spatřuji veškeré projevy osobní statečnosti mých spoluobčanů.

22.3.2022 v 7:20 | Karma: 22,24 | Přečteno: 435x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

S vládou nemá smysl pokračovat v jednáních, a to ani za účasti prezidenta, řeklo ANO

25. dubna 2024  10:15,  aktualizováno 

V atriu Poslanecké sněmovny proběhla tisková konference stínové vlády hnutí ANO. Poslanci mluvili...

POLITICKÝ DIÁŘ: Pověstná „střídačka“ ODS a Kupkův úspěch na kongresu

25. dubna 2024

Premium Byť se před čtrnácti dny na kongresu ODS v Ostravě téměř nic nestalo (natož aby šlo o něco...

Odvrátili jsme dronový útok na Minsk z území Litvy, tvrdí Bělorusko

25. dubna 2024  13:11,  aktualizováno  14:56

Šéf běloruské tajné služby (KGB) Ivan Tertel ve čtvrtek uvedl, že se podařilo zmařit dronový útok...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 194
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 536x
Jsem jeden z mnoha.

Seznam rubrik