Matka a syn (povídka)

„Honzíčku, kampak se chystáš?“ zavolala maminka na třicetiletého syna. V otázce bylo všechno znepokojení a starost, jaké matka, správná matka, dovede pociťovat.

„Ano, maminko, právě jsem ti chtěl říct, že mám schůzku,“ odpověděl Honzík z vedlejšího pokoje, ale už spěchal k mamince. Vždycky si přála, aby se mluvilo z očí do očí.

„Mám schůzku, maminko, zrovna jsem se chystal ti to říct,“ zopakoval, tentokrát už ve správné vzdálenosti.

„Schůzku? S nějakou ženou? Znám ji? Co když ti ublíží? Honzíčku, víš, že ti do ničeho nemluvím, nikdy, ale na tu schůzku půjdu nejprve já. Musím vědět, s kým se stýkáš. Poslechni maminku a zůstaň doma, ano?“

„Maminko, udělej to podle svého, vždyť ty víš, co je pro mne nejlepší,“ odvětil Honzík a vrátil do skříně kravatu.

Maminka se ze schůzky vrátila trošičku ustaraná, ale opravdu jen trošičku. Jen zašramotila klíčem v zámku, Honzík odhodil knihu a postavil se do chodby. Jinak by maminka musela rychle do jeho pokoje přesvědčit se, že je vše v pořádku.

„Honzíčku, s tou ženou jsem se setkala, ale já ti nevím. Tvářila se tak divně, když jsem jí řekla, že jsem tvá matka. Mám o tebe strach. Nechci, aby ti někdo ublížil, víš? No, když mi slíbíš, že se budete scházet tady v bytě, tak jednou týdně tě může navštívit. Slibuješ? Nechceš přeci, abych se usoužila starostí.“

„Maminko, jen se netrap, jen se prosím netrap, slibuji, budeme se vídat tady a jen tehdy, když budeš doma. Spokojená?“

„Tak je hodný můj Honzíček, moje zlatíčko, moje všechno. Poobědváme.“

Uběhly tři měsíce.

„Maminko, pozítří bych rád s Martičkou za jejími rodiči. Přejí si mne poznat. Chci, abys o tom věděla.“

„Honzíčku, takhle to přeci nemůžeš! Nedělej mi starosti nebo se dočista utrápím. Víš, že ti nikdy nemluvím do tvých věcí, ale nejdříve pojedu sama. Já rozhodnu lépe, jestli to je pro tebe vzhodná společnost. To mi přeci nechceš upřít…“

„Snad to tak bude lépe, maminko. Určitě to tak bude lépe. Usměj se, prosím, a nedívej se tak smutně, mám z toho hrozné výčitky.“

Uběhly další tři měsíce. V zámku zarachotil klíč. Maminka vstoupila do chodby. Honzík nečekal. Maminka strnula. Jako vždy, když neměla syna na dosah, zneklidněla. Rychle otevřela dveře jeho pokoje, bez klepání, jak bylo jejím zvykem. Honzík nikde. Na stole ležel popsaný list. Matka četla:

„Martička se se mnou rozešla. Necítí se vedle tebe dost volně. Maminko, nechci už žít. Vzal jsem si na sebe tu čistou košili, jak jsi mi ráno nakázala, snědl jsem vitamíny, které jsi mi na poledne přichystala a odešel jsem se oběsit do lesa. Promiň mi to, prosím, maminko, vím, že jsi pro mne vždy chtěla to nejlepší.“

Maminka stála jako v transu. „Honzíčku, synáčku, oběsit? A úplně sám? Pročpak jsi mi to neřekl? Vždyť to ani neumíš. Co když si ublížíš? Měl jsi mi to říct. Oběsila bych se nedřív sama…“

Autor: Jaroslav Kuthan | úterý 16.12.2014 8:02 | karma článku: 20,58 | přečteno: 2439x
  • Další články autora

Jaroslav Kuthan

Průšovo neštěstí

Ale jo, něco se stalo, to se pozná. Ukázal jsem na Vaněru véčko a k tomu jsem přidal povinné: "Dvě!" Jenže Průša, sedící naproti mně, řekl: "Já si dneska nedám."

14.10.2022 v 8:40 | Karma: 11,11 | Přečteno: 261x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav Kuthan

Rodiče a děti, bití a nebití

Bít či nebít? A to je právě to, oč se mi hlava rozbíjí. Jak si věc vlastně stojí, když jde o vztah rodič - dítě a bití nebití? Třeba mi někdo rozsvítí.

25.4.2022 v 8:59 | Karma: 5,39 | Přečteno: 136x | Diskuse| Miniblogy

Jaroslav Kuthan

Ráje

A Vyšší moc odstřihla poslední dílek z metru, který odměřoval dobu od vyhnání Adama a Evy. "Každému jeho ráj," pravila a odložila nůžky do božského šuplíku.

16.4.2022 v 15:05 | Karma: 10,08 | Přečteno: 243x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav Kuthan

Značkování

Průšova žena kmitala od rána v kuchyni, ale Průšovi se to tak jako tak nezdálo. Měl dojem, že si až moc často dává pauzy.

25.3.2022 v 14:06 | Karma: 14,06 | Přečteno: 307x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav Kuthan

Jsem hrdý

Promiňte mi, že užívám tak vzletných slov, ale skutečně se mi srdce dme pýchou, když spatřuji veškeré projevy osobní statečnosti mých spoluobčanů.

22.3.2022 v 7:20 | Karma: 22,24 | Přečteno: 435x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

„Smrt režimu.“ Za nápis si má nezletilá ruská studentka odpykat 3,5 roku

26. dubna 2024  6:20

Ruský vojenský soud odsoudil žákyni desáté třídy, sedmnáctiletou Ljubov Lizunovovou ke 3,5 roku...

Zavolíme! Kandidáti do eurovoleb se utkají v debatě vysílané i studentům škol

26. dubna 2024  5:42

Šest kandidátů pro volby do Evropského parlamentu přijalo účast v debatě Zavolíme!, která bude...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 194
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 536x
Jsem jeden z mnoha.

Seznam rubrik