Zpověď dozorce (povídka)

A to si opravdu myslíte, že dělat vězeňského dozorce, je slušně placená zašívárna? Tak vám povím na plnou hubu, že máte pravdu. Částečně máte pravdu. Ale já jsem smutná výjimka. A proč? Protože jsem začal přemýšlet. Příliš přemýšlet. Něco se zvrhlo, když přišel Leopold Kotánny. Ten člověk zavraždil něco mezi deseti až patnácti děvčaty ve věku něco mezi deseti až patnácti let. Obžaloba tlačila na soudce, aby Kotánny visel, ale obhájce mu vybojoval doživotí. Mě pozadí případu nezajímalo, hledím si jen a jen svého pracoviště. A Kotánny zapadl mezi sobě podobné.

Jenže za pár týdnů se mi v cele oběsil. Stihl jsem ho odříznout a vraha jsme vzkřísili. Totiž, já bych ho klidně nechal viset, jenže máme vězeňský řád, že ano… A ten na podobné výstřelky pamatuje. Jednoduše řečeno, vězeň se vám oběsí a máte velký, ale opravdu velký průšvih. Nebo ještě jednodušeji  řečeno, vězeň se vám prostě nesmí, opakuji, nesmí oběsit. Od toho dne jsem nemohl usnout.

„Proč,“ ptal se mne neznámý hlas ze tmy, „proč je to takhle zařízené? Žaloba chtěla Kotánnyho pověsit. Judr mu vybojoval doživotí. Tak proč, kurva (hlas si nebral servítky), se sám Kotánny nemůže přiklonit k obžalobě? Nutil ho někdo, aby se pověsil? Ne, lano si ukroutil sám, sám si ho uvázal kolem krku, sám vylezl na židli a svéprávně si ji odkopnul. Proč je tu nějaký pitomý řád, který zakazuje vrahovi potrestat sám sebe trestem přísnějším, než mu soud přisoudil? Ha?“ Hlas zmlkl.

Byly to strašné noci. Nemohl jsem samým přemýšlením spát, kdykoliv jsem zavřel oči, musel jsem poslouchat ono známé: „… tak proč, kurva, se sám Kotánny nemůže…“   Na pokraji kolapsu však přišla ona spásná myšlenka. Náhle jsem měl vše jasně uspořádané. Žádný řád nebrání vrahům zvolit si přísnější trest. Je to přesně naopak. Kotánny chtěl trestu uniknout! Že mě to hned nenapadlo! Ano, proto máme nařízeno odřezávat oběšence… aby to neměli tak snadné! Je jim souzeno den po dni se soužit, do konce života. Jak prosté. Po mnoha dnech jsem zase spal. Ale potom se stalo něco, co mi přivodilo muka mnohem krutější.

Kotánny si odseděl patnáct let. Choval se příkladně, žádné rvačky, žádné drogy, ani pokus o útěk. Jednoho dne dorazila komise a nechali si ho přivést. Kladli otázky, cosi si zapisovali, významně se na sebe dívali. Asi po hodině Kotánnymu oznámili, že vzhledem k dobrému chování je mu trest odnětí svobody na doživotí zkrácen na polovinu. Potřásli mu rukou a odešli. Všichni přítomní se tvářili samozřejmě, jako by nebylo o čem diskutovat. Ale já jsem zůstal jako opařený. Věděl jsem, že tohle je můj konec, protože je to příliš šílené. A vlastně se hrozně bojím zeptat na tu jedinou věc: kdy vlastně bude Kotánny propuštěn na svobodu, kolik je sakra polovina z doživotí…

Autor: Jaroslav Kuthan | středa 1.4.2015 8:00 | karma článku: 15,11 | přečteno: 825x
  • Další články autora

Jaroslav Kuthan

Průšovo neštěstí

Ale jo, něco se stalo, to se pozná. Ukázal jsem na Vaněru véčko a k tomu jsem přidal povinné: "Dvě!" Jenže Průša, sedící naproti mně, řekl: "Já si dneska nedám."

14.10.2022 v 8:40 | Karma: 11,11 | Přečteno: 261x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav Kuthan

Rodiče a děti, bití a nebití

Bít či nebít? A to je právě to, oč se mi hlava rozbíjí. Jak si věc vlastně stojí, když jde o vztah rodič - dítě a bití nebití? Třeba mi někdo rozsvítí.

25.4.2022 v 8:59 | Karma: 5,39 | Přečteno: 136x | Diskuse| Miniblogy

Jaroslav Kuthan

Ráje

A Vyšší moc odstřihla poslední dílek z metru, který odměřoval dobu od vyhnání Adama a Evy. "Každému jeho ráj," pravila a odložila nůžky do božského šuplíku.

16.4.2022 v 15:05 | Karma: 10,08 | Přečteno: 243x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav Kuthan

Značkování

Průšova žena kmitala od rána v kuchyni, ale Průšovi se to tak jako tak nezdálo. Měl dojem, že si až moc často dává pauzy.

25.3.2022 v 14:06 | Karma: 14,06 | Přečteno: 307x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav Kuthan

Jsem hrdý

Promiňte mi, že užívám tak vzletných slov, ale skutečně se mi srdce dme pýchou, když spatřuji veškeré projevy osobní statečnosti mých spoluobčanů.

22.3.2022 v 7:20 | Karma: 22,24 | Přečteno: 435x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu

25. dubna 2024

Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...

Karafiátovou revoluci zažehla jediná píseň. Portugalsko vyvedla z diktatury

25. dubna 2024

Málokterá revoluce je spojena s písní a květinou, jako se to stalo té portugalské. Před 50 lety se...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

Velvyslanectví Thajského království
Political, Cultural and Economic Affairs Assistant

Velvyslanectví Thajského království
Praha
nabízený plat: 34 310 - 39 458 Kč

  • Počet článků 194
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 536x
Jsem jeden z mnoha.

Seznam rubrik