Hrobník (povídka)

Takový byl hrobník Josef Hadraba pašák, že když se pustil do kopání, nepřestal, dokud neměl budoucí nebožtík dokonalou chambre separée.

A když měl všechny čtyři stěny jaksepatří kolmo a dno krásně dorovna, tu si Hadraba někdy v té jámě lehl ve vaťáku na záda, ruce založil za hlavu a ztichl. Nad sebou viděl jakoby úzkým komínem modré nebe a bílé mráčky, všude ticho jako v hrobě.

Není divu, že po chvíli na něj vždycky přišly všelijaké myšlenky, koneckonců, co by asi tak přišlo na vás, kdybyste leželi na hřbitově pod zemí, kolem cítili pach hlíny a tlení a věděli jste, že vlevo o kus dál, přibližně na stejné úrovni, leží Pakosta a vpravo zase Málková, jenže zatímco vy se tu válíte čtvrt hodiny, oni tam jsou už čtvrt století.

Jenže omyl! Zatímco vy byste začali rozjímat o pomíjivosti života a podobných kravinách, Hadraba, starý cynik, to nikdy nevydržel a začal se hrozně smát. A pak se vždycky pustil do zpěvu. Měl pro tyhle chvíle svoji písničku:

„Jóóó, já jsem jinej, jóóó, já jsem jinej

nejsem totiž línej

z hrobu svýho vstát a o život se rvát…“

Bylo to něco na způsob blues a Hadraba se tou písničkou nepokrytě vysmíval nebožtíkům, udusaným pod trávou.

A i dneska se z díry ozýval pustý řehot a pak hulákání: „„Jóóó, já jsem jinej…,“ a Hadraba se pomalu drápal po žebříku na svět. Když se vyškrabal na povrch, seděl tam na sousedním hrobě Pakosta a na druhém hrobě Málková. Oba vypadali po těch letech hnusně, avšak působili klidným dojmem.

„Buď zdráv, Josefe…,“ řekl přívětivě Pakosta a usmál se, až to zapraštělo.

Hadraba zalapal po dechu a beze slova se skácel zpět do čerstvého hrobu. Pakosta s Málkovou se přesunuli k otvoru a podívali se dolů. Hadraba byl mrtev.

A Pakosta s Málkovou spokojeně zazpívali: „Jóóó, už nejsi jinej, jóóó, už nejsi jinej…“

Autor: Jaroslav Kuthan | středa 12.7.2017 9:00 | karma článku: 15,02 | přečteno: 351x
  • Další články autora

Jaroslav Kuthan

Průšovo neštěstí

Ale jo, něco se stalo, to se pozná. Ukázal jsem na Vaněru véčko a k tomu jsem přidal povinné: "Dvě!" Jenže Průša, sedící naproti mně, řekl: "Já si dneska nedám."

14.10.2022 v 8:40 | Karma: 11,11 | Přečteno: 261x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav Kuthan

Rodiče a děti, bití a nebití

Bít či nebít? A to je právě to, oč se mi hlava rozbíjí. Jak si věc vlastně stojí, když jde o vztah rodič - dítě a bití nebití? Třeba mi někdo rozsvítí.

25.4.2022 v 8:59 | Karma: 5,39 | Přečteno: 136x | Diskuse| Miniblogy

Jaroslav Kuthan

Ráje

A Vyšší moc odstřihla poslední dílek z metru, který odměřoval dobu od vyhnání Adama a Evy. "Každému jeho ráj," pravila a odložila nůžky do božského šuplíku.

16.4.2022 v 15:05 | Karma: 10,08 | Přečteno: 243x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav Kuthan

Značkování

Průšova žena kmitala od rána v kuchyni, ale Průšovi se to tak jako tak nezdálo. Měl dojem, že si až moc často dává pauzy.

25.3.2022 v 14:06 | Karma: 14,06 | Přečteno: 307x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav Kuthan

Jsem hrdý

Promiňte mi, že užívám tak vzletných slov, ale skutečně se mi srdce dme pýchou, když spatřuji veškeré projevy osobní statečnosti mých spoluobčanů.

22.3.2022 v 7:20 | Karma: 22,24 | Přečteno: 435x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejdřív spor o Green Deal. Sliby politiků pak převrátila umělá inteligence

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno  14:05

Tématu Green Dealu a jeho možné revize, se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

USA a Čína musí být partnery, řekl Si. Blinken mu vyčetl podporu Ruska

26. dubna 2024  13:10,  aktualizováno  13:45

Ve vztazích mezi Čínou a Spojenými státy zůstává mnoho problémů. Musí ale být spíše partnery než...

KOMENTÁŘ: Byrokracie s vízy? Přitvrdíme. Jak Česko zařízlo studenty z ciziny

26. dubna 2024

Premium Nenápadná úřední klička zásadně zkomplikovala život zahraničních studentů v Česku. Stát ještě...

Podvodník prodával falešné vstupenky na koncerty i sport, naletělo mu 500 lidí

26. dubna 2024  12:50

Falešné vstupenky na kulturní a sportovní akce nabízel na internetu muž z Uherskohradišťska, který...

  • Počet článků 194
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 536x
Jsem jeden z mnoha.

Seznam rubrik