Průša zvítězil (povídka)

A podíval jsem se na druhý chodník a tam šel Průša. Nic se za ty roky nezměnilo, pořád se mu při chůzi třese nakynuté břicho, nos se mu propadá mezi tučné tváře, nohy se tíhou rozestupují do X a jsou velmi tlusté a krátké.

Průša okusoval hamburger.

"Průšo, zastav!" tak jsem se mu připomenul. Zastavil a ukousl si. Přešel jsem k němu.

"Promiň, že začnu tak zpříma, ale nevadí ti, že vážíš přes metrák?"

"Už ne," zafuněl Průša.

"Už ne, už ne, podívej se na sebe jak vypadáš! Furt jenom žereš!"

"Směješ se mi?"

"Směju a dobře ti tak. Všichni se ti smějou. Pořád se láduješ!"

"Změnilo se to."

"Co se změnilo?"

"Všechno."

"Co všechno?"

"Zvítězil jsem nad sebou."

"Jak zvítězil?"

"Jídlo už mě neovládá."

"Co to žvaníš! Právě se cpeš smradlavým, mastným hamburgerem!"

"Takhle to vidíš ty, ale já byl na kurzu."

"Pane bože, na jakým kurzu zase?"

"Před měsícem, na třídenním kurzu. Stálo mě to šest tisíc, ale řeknu ti, změnilo mi to život. Byli jsme tam všichni ti, kdo máme... měli jsme s jídlem problémy."

"A co tam s vámi za šest papírů prováděli, proboha?"

"Tak první den hlavně meditace, druhý den jsme dělali autohypnózu, a pak třetí den to hlavní, úplně mě to vzalo, to ti byl normální zázrak, jak to se mnou zamávalo. Přitom docela jednoduchá věc."

"Povídej, Průšo." Průša se rozhlédl, jestli někdo neposlouchá a slavnostním, tichým hlasem mi přednesl ten vesmírný princip.

"Když mám před sebou něco k jídlu, vždycky si musím říct tu základní věc: Nemusím to jíst. Rozumíš tomu? Ne-mu-sím. Ne---mu---síííííím..."

Průša se na mne zahleděl s nadšeným očekáváním, co na to řeknu.

"Jéžiši, Průšo, co je tohle za pitomost?"

"Žádná pitomost, úplně mi to změnilo život, najednou cítím, že mám jídlo i váhu pod kontrolou, jsem to já, kdo rozhoduje o tom, co budu jíst, ne nějaká moje neřízená žravost. Všechno je to schované v té krátké větě: Nemusím to jíst. Prostě nikdo mě nenutí a ani nemůže nutit, abych třeba snědl tenhle hamburger, rozumíš? Já sám se rozhodnu, jestli ho budu jíst."

"A co, Průšo, sníš ho?"

"No samo, ale jenom proto, že chci, jinak by mě k tomu nikdo nedonutil. Nemusím ho jíst. Tak tohle nás naučili na kurzu."

Průša se na mne díval vítězně a po ruce mu kapal kečup. Potom triumfálně odpajdal a špek se na něm přesýpal ze strany na stranu.

"To je blb," pomyslel jsem si. Vytáhl jsem z kapsy placatici s rumem, odšrouboval víčko a napil se. "Sakra, hůůůůf," odfrkl jsem z té síly. Kdyby mě viděla manželka, hned by spustila své obehrané: "Ty ožralo, alkoholiku, běž se léčit do Bohnic, mám tě plný zuby, zase jsi nadranej, závisláku, trosko, blablabla..."

Průša žere, já piju. Chtěl jsem přestat, nepovedlo se, nikdy. Nakonec, ono to zase neznělo tak hloupě, co ten tlusťoch povídal. Nemusím to pít. Ježiši vlastně jo! Vždyť já ten rum nemusím pít. Kdo mě k tomu může donutit? Já sám rozhoduju, jestli tuhle flašku vypiju a pak si dám pár piv a třikrát ferneta plus dvě velké slivovice a zazdím to kapitánem Frakasem. Vždyť ono je to vlastně geniálně jednoduché. Nemusím chlastat! To znamená, že to mám pod kontrolou. Nejsem alkoholik. Piju ze svého svobodného rozhodnutí. To je tak osvobozující!

Průša vysolil šest tisíc. Já je tím pádem ušetřil. Představil jsem si, kolik si za šest táců nakoupím kořalky. Ale nemusím ji pít...

 

 

 

 

 

 

 

Autor: Jaroslav Kuthan | sobota 19.8.2017 8:45 | karma článku: 15,26 | přečteno: 344x
  • Další články autora

Jaroslav Kuthan

Průšovo neštěstí

Ale jo, něco se stalo, to se pozná. Ukázal jsem na Vaněru véčko a k tomu jsem přidal povinné: "Dvě!" Jenže Průša, sedící naproti mně, řekl: "Já si dneska nedám."

14.10.2022 v 8:40 | Karma: 11,11 | Přečteno: 261x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav Kuthan

Rodiče a děti, bití a nebití

Bít či nebít? A to je právě to, oč se mi hlava rozbíjí. Jak si věc vlastně stojí, když jde o vztah rodič - dítě a bití nebití? Třeba mi někdo rozsvítí.

25.4.2022 v 8:59 | Karma: 5,39 | Přečteno: 136x | Diskuse| Miniblogy

Jaroslav Kuthan

Ráje

A Vyšší moc odstřihla poslední dílek z metru, který odměřoval dobu od vyhnání Adama a Evy. "Každému jeho ráj," pravila a odložila nůžky do božského šuplíku.

16.4.2022 v 15:05 | Karma: 10,08 | Přečteno: 243x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav Kuthan

Značkování

Průšova žena kmitala od rána v kuchyni, ale Průšovi se to tak jako tak nezdálo. Měl dojem, že si až moc často dává pauzy.

25.3.2022 v 14:06 | Karma: 14,06 | Přečteno: 307x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav Kuthan

Jsem hrdý

Promiňte mi, že užívám tak vzletných slov, ale skutečně se mi srdce dme pýchou, když spatřuji veškeré projevy osobní statečnosti mých spoluobčanů.

22.3.2022 v 7:20 | Karma: 22,24 | Přečteno: 435x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Poslední mrazivá noc. Od pátku se bude oteplovat, v neděli se vrátí letní teploty

25. dubna 2024  6:32

Ve čtvrtek budou ještě teploty podprůměrné a na horách může sněžit. V pátek ráno dokonce hrozí na...

Rusko vyrábí víc zbraní, než potřebuje na Ukrajině, varoval německý ministr

25. dubna 2024  6:13

Rusko podle odhadů německého ministra obrany Borise Pistoriuse už vyrábí více zbraní a munice než...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

ANALÝZA: Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu

25. dubna 2024

Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 194
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 536x
Jsem jeden z mnoha.

Seznam rubrik